Oh No! Otak marah Hati lagi.

Dalam dunia ini memang tidak pernah lari daripada percintaan antara manusia. Tidak kiralah sama ada sweet couple, happy marriage, or happy family. Kita selalu leka berkasih dengan manusia. Then somethings happen, ada salah faham mula lah nak menyuarakan isi hati yang sudah lama terpendam. Ada yang mengeluh mereka dah tak serasi dapat memahami satu sama lain. Ada yang mengeluh sikap yang berubah. Well, I know rata-rata kita semua mahukan the beloved guy/girl jadi yang terbaik untuk kita. Jangan tipu. Sebab who the hell on this dangerous-and-adventurous earth yang taknak hidup happy dengan pasangan. But before that, have we ever look into ourselves and fix us to be a much better person? Seriously. Have we?

Tiba-tiba otak mencelah, “ala, dia tu pun bukannya baik sangat. Dia tu pun dalam diam tapi banyak buat kita menangis. So, kenapa pulak kita je yang bersusah-payah nak betulkan kelemahan yang ada pada diri kita?”

Hati bersih paling dalam jawab, “ Tak, tak. Semua manusia tidak perfect. But at least we don’t have to be such a jerk.”

Otak: mula-mula dulu hati tahu pula nak bercinta. Padahal otak kata jangan sebab nanti hati sedih. Tapi otak mengalah sebab hati kata this one is different. Tapi tanpa sedar cinta dalam hati tumbuh subur, makin lama makin banyak. Hati buat mata Nampak dunia ini indah sebab kita ada that one guy. Tapi tidakkah hati sedar bila hati menangis, boleh buat otak nampak bodoh?

Otak dan hati janganlah tak sependapat ya,sayang-sayang ku. Otak kena selalu ingatkan hati tapi otak jangan lah terlalu overthinking pula sampai cakap nak bercinta dengan manusia pun tidak boleh. Otak kena selalu fikir positif. Tan tahu otak sayang hati. Sebab macam mana marah pun otak pada hati, banyak mana otak dah penat membebel pada si hati, tapi otak tidak pernah tinggalkan hati keseorangan.

Tapi hati janganlah selalu berharap tinggi sangat. Hati sudah cukup baikkah sampai nak mengeluh apa yang orang buat dekat kita? Tidak pernahkah hati tanya mata dah berapa banyak menitiskan air sebab hati sedih? Hati kena tabah. Hati mesti kuat ya,sayang. Hati kena selalu tenang.

Have we ever asked ourselves why it’s never work out between us? Yes, we always asked. But the thing is, we always pointed at somebody’s fault. We don’t see what we have done to other people. We never realized that’s what had happen might started from us. Instead of pointing somebody’s mistakes, we fix our own mistakes first. Instead of waiting people talk to us, we talk to them first. Instead of questioning people why they dont treat us nicely like before, we answering ourself by treating them

A reminder for brain; including all brains out there (not forgetting brains for zombies), instead of always thinking and questioning, please directs body to take a step first. A reminder to heart; be strong, baby. Gives love to people but don’t expect more. They’re human too and they also make mistakes. Jangan pentingkan diri tau. Tapi jangan mengalah dengan kehidupan.

Sometimes we cried not because what others have done to us. Maybe it’s because our brain over thinking till makes our heart sad, afraid of what may happen. Be kind to our heart and stop worrying of things out of our control. Let Allah handles them :)

You can plan and think for the future, but don’t ever stress out of it. Future hasn’t arrived yet.

Otak: oh now i’m stressed too much. All because of you are afraid of losing him, intan. I told you not to count on all the promises.

You can take a step back and look what was wrong about the past, but don’t cry over it. The past is gone.

Hati: how could I not cried if I’ve let things happened without thinking how much it will regret me someday.

Instead of regretting what you’ve done in the past, and stressing what will happen in future, just live in the present and make it beautiful.

Just like what people always say, fella.

Saya tahu dan saya faham. Orang akan berkata, “cakap memang la senang. Tapi kita yang tanggung, kita yang rasa. Orang takkan faham.”

Oh please, dear.

Sometimes kita rasa dah tidak ada yang memahami, tapi kita lupa Tuhan itu Maha Mengetahui. Sometimes kita rasa keseorangan dan kurang kasih sayang, padahal Tuhan itu Amat luas kasih-Nya dan tidak pernah tinggalkan hamba-Nya keseorangan. As long as we put Him first before him, we will never feel such a loser person.

And my last words – Semua orang mahu Mr. /Ms. Right. But if we first take the chances to become Mr/Ms Right, tak payah tunggu dan tidak perlu cari. I promise you, the true Mr/Ms Right will come in your way.

p/s: bercinta, bercinta juga. Tapi jangan lupa cinta pada Yang Satu. Food for thought :)

3 thoughts on “Oh No! Otak marah Hati lagi.

  1. Erm. dari cerita di atas.
    Nak buat kesimpulan yang penulisan dibuat mengikut perasaan semata-mata
    tanpa memahami situasi sebenar.

    Tapi tak apa, lelaki selalunya faham (lelaki yang matang)
    tentang jiwa perempuan yang sebegini.

    Caranya cuba untuk bersabar dan relax.
    One day hubungan yang dihajati pasti bahagia.

    Lelaki lebih tahu dan arif apa yang mereka rancangkan.
    ;)

  2. Hi Tan Tan
    Yup, when it’s about love, hati dan otak selalu berlawan. Yang rasional vs emotional. Ada waktu kena pikir yang rasional ada waktu pula kena ikut gerak hati. For now, just enjoy your life to the fullest, Appreciate peoples around you and the person you like, selebihnya bukan kerja kita. Jodoh tu ketentuan Ilahi. Tetapi kita sendiri pun kena berusaha mencari kan? Di situlah perlunya panduan hati, akal menemani.
    Jika dia untuk kita, tidak ke mana, jika bukan dia untuk kita, Yang Esa akan tunjukkan jalan buat kita. Be positif my dear, always remember, jika sekarang masih sendiri, mungkin Yang Esa nak menemukan kita dengan yang lebih baik. Sekarang saya mampu tersenyum juga kerana itu, kerana yakin, jika diri ini baik, Insya Allah akan dipertemukan dengan yang baik juga. I know, my other half is still out there. And I’ll believed, it the same for you my dear.

Leave a comment